Musiksmaken är som baken

 
 
När det gäller musik, brukar många människor beskriva sig som musikaliska allätare och säga sig gilla alla möjliga typer av musik. Jag har nog själv uttryckt mig liknande förr om åren, men har kommit att inse att det är nog inte riktigt sant. Jag tror att det i hög grad är ett uttryck för önsketänkande, åtminstone i mitt fall. Visst gillar jag olika musikstilar och många typer av musikgestaltningar, men det finns också mycken musik jag som inte tar till mig eller känner något särskilt för. Bara för att jag kan uppskatta konstmusik likväl som kommersiell musik, gör det inte min smak automatiskt bred, tänker jag. All form av kultursmak är givetvis högst personlig, men den går inte heller fri från att präglas och betingas av vad jag som individ fått exponerat för mig och vilka kulturella smaklökar jag fått träna upp att förvärva.

Därför tycker jag det intressant att gå upptäcktsfärd i mina egna smakpreferenser. Vad gillar jag? Hur kommer det sig? Vad är det som går igång hos mig när jag gillar något? osv osv...
Narcissistiskt navelskåderi? Jo, det kan hända. Men nu har jag emellertid knåpat ihop en lista på 100 musikspår, som jag tror speglar min (nuvarande) musiksmak tämligen väl. Svårt, men kul.
Att försöka precisera sin smak på endast 100 st musikspår är utmanande, men blev för mig en bra övning att ställa mig de frågorna om vad jag gillar, varför, varför inte m m.

Naturligtvis gillar jag även annan musik än den som ryms på listan.
Skulle någon idas granska min lista ska vederbörande finna att varken Palestrina, U2 eller Joni Mitchell finns med, trots att jag uppskattar dessa. På samma sätt finns varken julsånger, barnvisor eller revynummer inkluderade, fastän jag även gillar sådant.
Ambitionen har varit att koka ner min smak till ett representativt urval på endast 100 spår, c a 10 genrer med 10 spår per genre.
Jag kan konstatera att det är några mönster som dominerar: mycket 1900-tal, mycket angloamerikanskt, mycket gitarrbaserat och en del annat. Men alla spår är musik jag gillar skarpt. Spotifylänken heter https://open.spotify.com/user/rikaol/playlist/1QgWOQprs3IifYrmzy3kIu och här nedan följer spåren listade :


1. John Dowland - Gaillard g-moll
2. J S Bach - Fantasia c-moll
3. Mozart - Symfoni 40 Molto allegro g-moll
4. Schubert - Erlkönig
5. Frédéric Chopin - Nocturne i Bb-moll Op 9:1
6. Edvard Grieg - Peer Gynt Op 55:IV Solveigs sang
7. Verdi - Requiem: Dies Irae
8. Gustav Mahler - Symfoni 5:IV Adagietto
9. Ravel - Daphnis et Chloë part I danse religieuse
10. Duruflé - Requiem Op 9: Introit
11. Polska från Västerbotten: Norrmandrillen
12. Devoiko devoiko
13. Ghazal
14. Njalo
15. Black velvet band
16. Malin Häggströms vaggvisa
17. The riddle song
18. Lord I'm discouraged
19. Gamen
20. Grovhalling
21. O tysta ensamhet
22. Lorelei
23. Shenandoah
24. Whisky in the jar
25. Evert Taube - Byssan lull
26. Nils Ferlin - En liten konstnär
27. Dan Andersson - minnet
28. Allan Edwall - Dystervals
29. Cornelis Vreeswijk - Veronica
30. Mats Paulson - Ett träd
31. Louis Armstrong - St Louis blues
32. Django Reinhardt - Minor swing
33. Benny Goodman - Sing, sing, sing
34. Sarah Vaughan - When lights are low
35. Thelonius monk - Round midnight
36. Judy Garland - I can't give you anything but love
37. Ella fitzgerald - Dream a little dream of me
38. Chet baker - My funny valentine
39. Stan getz - the girl from ipanema
40. Miles Davis - Blue in green
41. Hank Williams - Hey, good lookin'
42. Patsy Cline - I fall to pieces
43. Patti Page - Tennessee waltz
44. Willie Nelson - Blue eyes cryin' in the rain
45. June Carter - Ring of fire
46. Dolly Parton - Coat of many colors
47. Anne Murray - It's all over
48. John Denver - I guess he'd rather be in Colorado
49. Kris Kristofferson - Why me lord
50. Emmylou - Night flyer
51. Four tops - Baby I need your loving
52. Aretha Franklin - Respect
53. Otis Redding - Sitting on the dock of the bay
54. Marvin Gaye - What's going on
55. Shirley Brown - Woman to woman
56. Gladys Knight & the pips - I wish it would rain
57. Bob & Earl - Harlem Shuffle
58. The Temptations - Papa was a rolling stone
59. Jean Knight - Mr big stuff
60. Stevie Wonder - Heaven help us all
61. The Beatles - Help
62. Eagles - Wasted time
63. ELO - Livin' thing
64. Harpo - Horoscope
65. Beach boys - God only knows
66. Queen - Don't stop me now
67. Abba - The winner takes it all
68. Säkert - Sanningsdan
69. Coldplay - Life in technicolor II
70. Killers - Human
71. Rolling stones - Satisfaction
72. The Kinks - You really got me
73. Deep Purple - Child in time
74. Led Zeppelin - Immigrant song
75. Pink Floyd - Wish you were here
76. David Bowie - Rebel Rebel
77. Kiss - Detroit rock city
78. ZZ Top - Gimme all your lovin'
79. Van Halen - Panama
80. AC/DC - You shook me all night long
81. Black Sabbath - Sabbath Bloody sabbath
82. Judas Priest - Breaking the law
83. Iron Maiden - The trooper
84. Motörhead - Ace of spades
85. Ozzy Ozzbourne - Crazy train
86. Dio - Rainbow in the dark
87. White Lion - Lady of the valley
88. Metallica - Enter sandman
89. Megadeath - Symphony of destruction
90. Slayer - Angel of death
91. Jean-Michel Jarre - Oxygene pt 4
92. Depeche Mode - Just can't get enough
93. U96 - das Boot
94. Kraftwerk - The model
95. Yazoo - Don't go
96. Pet shop boys - West end girls
97. Imagination - Just an illusion
98. Moby - Natural blues
99. Rammstein - Du riechst so gut
100. SHM - Greyhound

Kommentera här: