TEOLOGI & KONSUMISM - låtens bakgrund och tillkomsthistoria

 
Tidigt på hösten 1992 skrev jag låten ”NÅT SOM ÄR HELIGT”. Jag bodde då i Uppsala och var mitt uppe i mina teologistudier. Jag trivdes rätt bra med det och just den hösten var det grekiska och fördjupning i nytestamentlig bibelvetenskap för hela slanten. Det var en ämnesdisciplin som jag hade väldigt dubbla känslor inför. Å ena sidan tyckte jag väldigt mycket om att få lära känna bibelns grundspråk och komma nära originaltexten genom att mentalt skrapa undan lager på lager av tolkningstraditioner och möta bibelberättelserna med fräschare ögon. Den goda känslan har bestått genom åren. Men å andra sidan kunde jag då bitvis uppleva det som tröttsamt att hela tiden ägna sig åt dekonstruktion och ständigt isärplockande. Tendensen till reduktionism lurade ständigt runt hörnet, d v s när något ständigt analyseras sönder i småbitar kan det till slut bli svårt att se något annat än bara småbitarna och det hela framstår som så futtigt.

Ungefär samtidigt pågick en stark kommersialiseringstrend i det svenska samhället. Reklamkanaler var ett relativt nytt fenomen med TV-shop och Bingolotto som tecken i tiden på materialismens triumfer. I samma veva kom jag att leva nära människor från en bakgrund  där konsumtion var det stora familjeintresset. Ledig tid ägnades i stort sett åt excessiv storhandling, att fynda vid olika rea-kampanjer och spana efter billiga prylar i allmänhet. I mina ögon framstod denna livsstil som outsägligt torftig.

När min vardag fylldes av textdissektion eller konsumtionshets är det inte så konstigt att min längtan efter en högre mening i tillvaron växte sig stark. Därför kom låttexten att spegla denna längtan i hög grad. 

Både texten och musikens format är svårt influerat av Mats Ronander. Jag lyssnade mycket på honom under 80/90-talen och påverkades mycket av hans fragmentariska och lätt absurdistiska attityd i textsnickrandet. 

Hösten 1992 såg jag ett inslag på TV när han uppträdde med sin låt ”Sverige”. Även om min låt fick ett något snabbare tempo och mera ”bredbent” rockformat, så attraherades jag av det svampiga gunget i Mallas komp, så det fanns med i huvet när jag kort därefter skrev låten i min lägenhet på Gröna gatan i Uppsala.

Låten har jag sedan dess spelat live många gånger med mitt dåvarande band och jag har spelat in ett par demoversioner av den tidigare. Den har alltså funnits med mig i många år, så det kändes naturligt att ta med den när jag skulle spela in några all-time-high favoriter till mitt jubileumsalbum.

 

 

Kommentarer:

1 Överläkare Schultz:

Är det inte så att du har ändrat någon fras av refrängen i den texten?

Svar: Jodå, det finns smärre revideringar både av text- och musikdetaljer i mina gamla låtar.
Rikard Olofsson

Kommentera här: